|
Mogu li vas vitamini ubiti? |
|
Četvrtak, 01 Ožujak 2007 |
Beta karoten i vitamini A i E, antioksidacijski dodaci prehrani, koje milijuni ljudi konzumiraju boreći se s raznim bolestima, zapravo mogu povećati rizik od smrti, objavljeno je u prikazu 68 studija provedenih na gotovo četvrt milijuna ljudi. Otkriće je potaknulo lavinu kritika koje su zamjerale da su studije rađene uglavnom na ljudima čiji je stadij bolesti bio u poodmaklom stanju prije nego što su podvrgnuti liječenju dodacima. U prikazu je istaknuto da se rezultati odnose isključivo na sintetičke dodatke, a ne na voće i povrće, koje u puno manjoj mjeri sadrži antioksidanse.
U zaključku studije ističe se da eliminiranjem slobodnih radikala iz organizma možda negativno utječemo na stvaranje nekih neophodnih obrambenih mehanizama u tijelu. Smatra se inače da se pomoću antioksidansa borimo protiv slobodnih radikala, atoma ili grupa atoma, koje su ponekad formirane tako da uzrokuju oštećenje stanica.
'Beta karoten, vitamin A i vitamin E, konzumirani pojedinačno ili u kombinaciji s nekim drugim antioksidacijskim dodacima, značajno povećavaju smrtnost bolesnika', ističe se u studiji objavljenoj u časopisu Journal of the American Medical Association.
Oko 20 posto stanovništva Sjeverne Amerike i Europe vjerojatno konzumira takve dodatke prehrani. 'Posljedice bi mogle biti pogubne. Izloženi smo moćnoj marketinškoj mašineriji koja se drži stavova suprotnih od onoga što znanstvenici otkriju. Nismo pronašli nikakav čvrsti dokaz da sintetički antioksidansi pozitivno utječu na razvoj bolesti. Štoviše, čini se da beta karoten te vitamini A i E povećavaju rizik od smrti', objasnili su autori studija.'
|