E-Vizitka - Izrada internet stranica već od 1kn! - www.evizitka.com.hr
Akrilamid povećava rizik za karcinom bubrega
Ponedjeljak, 12 Svibanj 2008
Istraživači sa sveučilišta u Maastrichtu u American Journal of Clinical Nutrition napominju kako je uočeni rizik posebno izražen kod pušača.
Akrilamid se nalazi "pod povećalom" još od 1994. godine kada je klasificiran kao vjerojatni ljudski karcinogen.
Vjerovalo se da je ključna izloženost akrilamidu iz okoliša, primjerice kroz dim cigareta ili kozmetiku.
Međutim, 2002. godine su švedski znanstvenici otkrili prisutnost akrilamida u hrani bogatoj ugljikohidratima koja se priprema na visokim temperaturama.
Daljnja istraživanja utjecaja akrilamida na rizik za razvoj raka su imala miješane rezultate.
U novoj, 13-godišnoj studiji je sudjelovalo više od 120000 ispitanika u dobi od 55 do 69 godina.
Pokazalo se da osobe koje dnevno unose 40 mikrograma akrilamida
(količinu koja je prisutna u približno 150 grama pomfrita) imaju čak
59% veći rizik obolijevanja od raka bubrega nego ispitanici koji su
konzumirali najmanju količinu akrilamida.
Na svakih 10 mikrograma akrilamida se rizik za rak bubrega povećavao za
10%.
Za većinu ispitanika je jedan od glavnih izvora akrilamida bila kava.
Istraživači vjeruju da objašnjenje dobivenih rezultata leži u
sposobnosti metabolita nastalih razlaganjem akrilamida u organizmu da
uzrokuju oštećenja DNK.
Stručnjaci preporučuju ograničavanje konzumacije namirnica koja sadrže
akrilamid, te pripremanje hrane poput krumpira, tosta i kolača na
temperaturi nižoj od 175°C.